The tear and the cut. Jeans, from Barthes to Lacan, and beyond

Authors

  • Giovanni Bottiroli Università degli Studi di Bergamo

Abstract

Fashion is a language: clothes transmit significances, a taste, a style. On that there is a wide agreement. However, we can’t take for granted what we mean for “language”: this essay goes back, besides to a mere vehicular or communicative concept, to the essential language procedures, namely to the articulation activities. But, perhaps isn’t an articulation a cut? And perhaps cutting fabrics isn’t the act of birth of any piece of clothing? The cut is, therefore, on the side of the form; whilst, the tear recalls the formless. The “ripped jeans” fashion, as brought back in these very years, contrasts the ordinary feature of the most popular clothes, introducing possible aesthetic values, but, at the same time, bringing them back to the pre-linguistic dimension: beyond the cut, the real sphere of the body, the contingency of the being.

Author Biography

Giovanni Bottiroli, Università degli Studi di Bergamo

Giovanni Bottiroli è professore ordinario di Teoria della letteratura all’Università di Bergamo. Tra le sue pubblicazioni: Le incertezze del desiderio. Scritti brevi su strategia e seduzione, ECIG, Genova 2005; Che cos'è la teoria della letteratura. Fondamenti e problemi, Einaudi, Torino 2006; La ragione flessibile. Modi d’essere e stili di pensiero, Bollati Boringhieri, Torino 2013. È stato eletto Presidente della Consulta di “Critica letteraria e letterature comparate” per il triennio 2015-2018. Fa parte del Comitato scientifico di Enthymema (rivista online dell’Università Statale di Milano) e del Comitato direttivo di L’immagine riflessa.

Published

15-06-2017

How to Cite

Bottiroli, G. (2017). The tear and the cut. Jeans, from Barthes to Lacan, and beyond. Elephant & Castle, (16). Retrieved from https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/353

Issue

Section

Articoli