Lumache e altri animali d’artista: il ruolo dell’autore nell’opera di Joan Fontcuberta

Autori

  • Camilla Federica Ferrario Università degli Studi “La Sapienza” di Roma

Abstract

The animal kingdom has been a constant presence throughout Joan Fontcuberta’s career. A strong interest in natural history museums and zoological gardens appeared in his first photographs in the 1970s, and then exploded starting from the following decade in series such as Fauna and Safari, in which, between curious hybridizations and staging, the animals were often protagonists of his well-known mystifications to deceive the public, or as Frottograms, in which they were used to question the traditional idea of photographic index. Animals then found themselves actively collaborating with Fontcuberta in the most recent project Gastropoda, in which, by delegating the creative act to snails, the artist seemed to want to question the traditional notion of authorship. The article therefore reconstructs the multiform animal presence in all of Fontcuberta’s work, to then analyze through it – with constant reference to his bibliography – his positions regarding the role of the author in the contemporary post-photographic society, also opening up to a series of further interdisciplinary reflections in the fields of art, photography and visual culture.

Biografia autore

Camilla Federica Ferrario, Università degli Studi “La Sapienza” di Roma

Laureata con lode in storia dell’arte nel 2016 con una tesi dal titolo Finzione, ecologia visiva e ruolo dell’autore nell’opera di Joan Fontcuberta, Camilla Federica Ferrario è attualmente dottoranda presso La Sapienza di Roma, dove sta portando a termine un progetto di ricerca sull’Archivio Storico Fotografico dell’Università. Recentemente ha collaborato con il Center for Photography at Woodstock (New York), la Galleria Interzone (Roma), e il Mlac - Museo Laboratorio di Arte Contemporanea (Roma). Giornalista Pubblicista, ha scritto numerosi articoli e interviste per riviste di settore. Tra le sue pubblicazioni scientifiche l’articolo digitale 24 ore di fotografie: Erik Kessels (2015), alcune schede di catalogo in La fototeca di Adolfo Venturi alla Sapienza (2018), il saggio "L’arte come attivatore sociale: il progetto di Servizio Civile Street Art a Roma" nel volume Action/Reaction Arte Urbana e Street art a Roma (2019) e il saggio "Adolfo Venturi e la ditta fotografica Anderson" negli atti delle giornate di studio In corso d’opera 4 (in corso di stampa).

Downloads

Pubblicato

01-12-2022

Come citare

Ferrario, C. F. (2022). Lumache e altri animali d’artista: il ruolo dell’autore nell’opera di Joan Fontcuberta. Elephant & Castle, (27). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/209

Fascicolo

Sezione

Articoli