Tra Natura e Artificio: il Museo di Storia Innaturale di Dario Ghibaudo

Autori

  • Sonia Rezzonico Università degli Studi di Milano

Abstract

In my paper, I will suggest that the artificial character of natural museum objects could be used as a useful notion to review Ghibaudo’s work in questioning the threshold between the natural and the artificial; the organic and the inorganic worlds, natural reality and human invention. In his project, inspired by the Enlightenment Cabinet, the Italian artist evokes the notion of fictum, in its double etymological meaning as ‘fiction’ as well as ‘product’, on three different levels. First, in ironically addressing the traditional use of captions, dioramas and the other classic devices in natural history museums, through borrowing the scientific language of naturalists in order to name his marvellous creatures and describe their imaginary habitats. Pseudo-Latin words are here used to give credibility to the things described. Secondly, Ghibaudo’s ‘creatures’ are ficta because they do not exist in nature and they are instead the product of the invention of the artist. Finally, his plants and animals are ficta because they trick our usual perception into creating the illusion of an existing reality. The artist’s skilful hyperrealism makes his ‘creatures’ look natural, even though they are actually made of inorganic matter. However, these artworks are just as fictional as names and categories themselves. I’ll show you how the study of the dichotomy between natural specimens and artifacts could be fruitful to investigate the notion of museum.

Biografia autore

Sonia Rezzonico, Università degli Studi di Milano

Sonia Rezzonico ha concluso il suo dottorato di ricerca in filosofia presso l’Universitat Pompeu Fabra di Barcellona (Spagna) e l’Università Statale degli Studi di Milano, dopo aver discusso la sua tesi, La vita degli oggetti: Walter Benjamin pioniere dei Material Studies. È membro co-fondatore del seminario permanente di ricerca PIS (Performing Identities Seminar) ospitato dal Dipartimento di Filosofia dall’Università Statale degli Studi di Milano che indaga le dinamiche di metamorfosi dell’identità in una prospettiva interdisciplinare, prestando particolare attenzione ai dispositivi performativi e ai processi che istituiscono lo statuto identitario di soggetti e collettività. Oltre che su queste tematiche, i suoi interessi di ricerca vertono tanto sul ruolo della cultura visuale e materiale nella ricerca storiografica, quanto sullo studio dell’espressività materiale e sensibile per indagare corrispondenze e analogie tra le pratiche epistemiche del sapere umanistico e quelle che guidano lo studio degli esemplari naturali. È autrice di Why Contemporary art is not Beauty? Some considerations about Arthur Danto’s theory of art (Edit.um, 2015); Tra Natura e Storia: l’influenza degli scritti scientifici di J. W. von Goethe sulla metodologia storiografica di Walter Benjamin (Syzetesis, 2016).

Downloads

Pubblicato

15-12-2019

Come citare

Rezzonico, S. (2019). Tra Natura e Artificio: il Museo di Storia Innaturale di Dario Ghibaudo. Elephant & Castle, (21). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/309

Fascicolo

Sezione

Articoli