Easter Egg: poetica di un patto tra autore e fruitore attento

Autori

  • Francesca Bulian Università di Genova

Abstract

In the Anglo-Saxon tradition, the “Easter eggs” are the little painted eggs which are hidden on Easter day so that children can find them with a sort of treasure hunt. In the 1980s, this term was transferred to New Media, where it defines specific contents secretly hidden by an author in his/her work so that they can be found only by the attentive user through the completion of a specific series of actions. The term was coined by Steve Wright, director of software development in the Atari Consumer Electronics Division, after the company released without knowledge a hidden content inside the videogame Adventure in 1979, as a result of which the gamer could be led to the programmer’s signature. Since then, easter eggs have become more and more numerous, getting out of the mere videogame area and colonizing visual arts and mass culture. In their essence, these “surprise eggs” represent a direct line of communication between the author, who winks to his/her public like that, and the addressee who wishes to be “awarded” for his/her dedication with a hidden treasure, a symbol of their mutual respect. The two sides equally claim their own central role in the creative process, in an evolution not dissimilar to the one that brought to the rise of “authors” and signed works from the anonymous medieval crafts. Although the term was recently born, the practice of inserting more or less hidden content in works of art is indeed ancient: for example, the habit of using the features of the author itself, or of his contemporaries and friends, hidden inside the work – like the famous case of the double self-portrait that is believed having been concealed in Caravaggio’s David with the Head of Goliath, or the famous artists’ faces hidden in Raphael’s The School of Athens –, or the insertion of mysterious objects that are not immediately recognizable – like the anamorphic skull in Hans Holbein the Younger’s The Ambassadors –, or even the conceptual games used by Lewis Carroll in Through the Looking-Glass, where a keen eye notices that the told story follows the exactly development of a chess match in eight moves.
Without a sharp separation between past and contemporaneity, the “hidden treasure hunts” have always been part of the creative production, by establishing a second language, buried between the lines, between the author and his/her privileged public.

Biografia autore

Francesca Bulian, Università di Genova

Francesca Bulian è nata nel 1986 a Genova. Nella stessa città ha conseguito il Dottorato in “Arti, Spettacolo e Tecnologie multimediali” nel 2015 con una tesi dal titolo L'arte concettuale come network: i sistemi immateriali nell'arte dai postulati della neoavanguardia alla rete. La sua principale area di interesse è l’intersezione tra arte e new media, con particolare attenzione verso le opere d’ingegno caratterizzate da un forte grado di ibridazione di linguaggi e mezzi.
Nel 2014 ha pubblicato il suo primo saggio, riguardante una nota azione artistica di disturbo via web: 2001: Il Complotto di Tirana. Storia della più grande beffa artistica di inizio millennio, Edizioni Chinaski.
Nel 2016 ha scritto per il magazine online Palinsesti un articolo sulla promozione dell’Arte Concettuale nei periodici italiani. Nello stesso anno si è occupata di arte pubblica prima con un contributo dal titolo “Dematerializzazione e ri-materializzazione dell'oggetto d'arte nell'edificio e nello spazio pubblico” contenuto nel libro Arte negli edifici pubblici (De Ferrari Editore) e in seguito con l’articolo “Spazi in rete per un’arte pubblica” per il web magazine spagnolo on the w@terfront.
Nel 2017 ha partecipato come relatrice alla conferenza Images and Text Reproduced, organizzata dall’Associazione IAWIS/AIERTI all’Università di Losanna, in Svizzera, con un intervento dal titolo “Source Code as Image: a Conceptual Perspective from Joseph Kosuth to Digital Art”, che è stato selezionato per la pubblicazione tra gli atti del convegno nel 2019.
Nel 2018 ha acquisito il titolo di Specialista in Beni Storico-Artistici con la tesi L’opera d’arte-sistema: teoria e ipotesi per la conservazione, la quale adotta la teoria dei sistemi mutuata dall’ambito scientifico per applicarla alle lettura delle opere d’arte multimediali, al fine anche di una loro più efficace preservazione.

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Pubblicato

15-09-2019

Come citare

Bulian, F. (2019). Easter Egg: poetica di un patto tra autore e fruitore attento. Elephant & Castle, (20). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/336

Fascicolo

Sezione

Articoli