Moda e Pubblicità. Un dialogo tra arte e design all’insegna della trasformazione

Autori

  • Massimiliano Capella Università degli Studi di Bergamo

Abstract

Alongside photography and figurines, the affiche is, between the Nineteenth and Twentieth centuries, the most suitable iconographic instrument to promote the new dress codes. In these years, the illustrated advertisements aren’t, however, commissioned by clothing makers or by the maisons, but by the department stores that guarantee the distribution, in Italy the Union Cooperativa Miccio, the Mele warehouses of Naples, the Montanari of Bologna, the Bocconi warehouses, then "La Rinascente" of Milan, which document, through the diffusion of fine images of clothes, accessories and objects, the transformations of fashion in the first half of the Twentieth century in Italy. From the 1950s, new communicative proposals come, however, directly from the United States, which haven’t certainly suffered the violent blow of the Second World War that had led to the collapse of the economic and productive system of the old continent. It's just from the innovative American business marketing that Europe surge restarts: all the merchandising sectors, including fashion, throw themselves headlong into pounding advertising campaigns, able to fascinate the crowds with just a few clicks and a few words acting on their consumption desire.

Biografia autore

Massimiliano Capella, Università degli Studi di Bergamo

Professore di Storia del Costume e della Moda presso il curriculum in “Moda, Arte, Design, Cultura Visiva” dell'Università degli Studi di Bergamo. Direttore scientifico di ARTE|MODA ARCHIVE presso il Centro Arti Visive dell'Università degli Studi di Bergamo. Laureato in Discipline delle Arti, della Musica e dello Spettacolo presso l’Università degli Studi di Bologna, dal 1995 al 2012 si è dedicato all’attività di curatore e direttore museale ricoprendo i ruoli di consulente scientifico dei Musei Civici d’Arte e Storia di Brescia, Conservatore presso l’Accademia Tadini di Lovere e Direttore dei Musei Mazzucchelli di Brescia. Attualmente, oltre all'attività didattica, continua ad approfondire in modo particolare le relazioni tra Arti Visive e Moda creando eventi inediti che accostano abiti, costumi ad opere d’arte. È curatore della sezione Arte & Moda pubblicata mensilmente su Il Giornale dell’Arte e collabora regolarmente con Musei italiani ed esteri, Università, Istituzioni culturali e importanti maison. I suoi testi sono pubblicati da SKIRA, Rizzoli International New York, Glitterati Incorporated New York-London, SilvanaEditoriale, 24OreCultura, Mazzotta, Grafica & Arte, Grafo, Allemandi, Art Deco Edition Russia, Panini Books Espana, Hors Collection Paris.

Pubblicato

15-06-2017

Come citare

Capella, M. (2017). Moda e Pubblicità. Un dialogo tra arte e design all’insegna della trasformazione. Elephant & Castle, (16). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/355

Fascicolo

Sezione

Articoli