El falso Méliès. Note sul dibattito in merito al restauro del "Voyage dans la lune" a colori

Autori

  • Raffaele Pavoni Università degli Studi di Firenze

Abstract

The 2011 edition of the Cannes Film Festival was inaugurated with the screening of a restored copy of a colour version of Georges Méliès’ Voyage dans la Lune, a footage found in Barcelona seventeen years before. The operation, conducted by a French-based film preservation private company, aroused a heated debate among scholars and film historians about the morality of the choices made. Roland Cosandey and Jacques Malthête’s pamphlet, appeared on Journal of Film Preservation, is in this sense emblematic: the object of restauration, according to these critics, would be nothing more than a pirate copy, hand-painted and distributed in the Spanish market. In the field of film restoration, the question of the fidelity to an “original”, true or presumed, has always been a battle ground, above all for what concerns the artefacts of the early cinema: most of the times, indeed, they lived an autonomous and uncontrollable life, circulating in distinct versions, with different cuts and colours, even inside the same country. To define what is an original, to this extent, is a necessarily subjective act, that calls into account the double nature of film, both as a material object and a spectacular experience. In this sense, as I will try to explain, the two opposite strong positions are not irreconcilables: if the restoration of Voyage’s colour copy represents, at a philological level, an evident mystification of the original, nevertheless it recognizes and valorizes the “originality of fake”, and in doing so acquires legitimacy.

Biografia autore

Raffaele Pavoni, Università degli Studi di Firenze

Raffaele Pavoni è dottorando in Storia delle Arti e dello Spettacolo presso l’Università degli Studi di Firenze. La sua ricerca verte sul videoclip italiano del terzo millennio. L’analisi si focalizza, in particolare, su come il riassetto dell’industria musicale da un lato e le evoluzioni delle tecnologie digitali dall’altro, in fase sia di ripresa che di riproduzione, abbiano influito sull’estetica del prodotto finale. Fra le sue pubblicazioni: Divi di pixel, divi di cartone. Prospettive di sviluppo delle forme del videoclip italiano, in «Comunicazioni Sociali», 2015, n° 2; Interpretazioni musicali, reinterpretazioni digitali. Il montaggio non lineare nel videoclip italiano contemporaneo, in «Bianco e nero» n° 515; Clip, demo, game. Elementi di continuità e di rottura tra video musicali interattivi e tradizionali, in «Emerging Series Journal» n° 3, febbraio 2015; Random Access Memories e Random Access Subject. Ricontestualizzazione dei video disco music nelle playlist di Capital TV, in «Cinergie» n° 9.

Downloads

Pubblicato

01-11-2017

Come citare

Pavoni, R. (2017). El falso Méliès. Note sul dibattito in merito al restauro del "Voyage dans la lune" a colori. Elephant & Castle, (17). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/376

Fascicolo

Sezione

Articoli