Is “Late Style” measurable? A stylometric analysis of Johann Wolfgang Goethe’s, Robert Musil’s, and Franz Kafka’s late works

Autori

  • Simone Rebora Università di Verona
  • Massimo Salgaro Università di Verona

Abstract

Since the studies of Adorno, Broch, and Benn, the “late” condition of artistic creation has always been described in terms of an evident stylistic fracture. However, recent theorizations tend to evaluate it as nothing but “a critical and ideological construct” (McMullan, Smiles). With our contribution, we will test these theorizations with the computational methods of stylometry, that are generally used for authorship attribution and distant reading, and that proved to be very sensitive to the temporal component. By using the Kolimo corpus and the Stylo software, we will perform a series of broad-spectrum experiments on authors of modern German literature (Robert Musil, Franz Kafka), verifying for which authors a caesura is present on the chronological line, and if this corresponds – according to the intuition by Said – with an increased distance from contemporary authors. Special attention will be devoted to the case study of Goethe and to how stylometry imposes a re-questioning of the traditional concept of style.

Biografie autore

Simone Rebora, Università di Verona

Simone Rebora è laureato in ingegneria elettronica e Dottore di ricerca in Scienze della Letteratura. Attualmente lavora come assegnista di ricerca tra l’Università di Verona e il Göttingen Centre for Digital Humanities. I suoi saggi sono apparsi su riviste come “Modern Language Notes” e “Digital Scholarship in the Humanities”. Nel 2015, ha pubblicato la monografia Claudio Magris.

Massimo Salgaro, Università di Verona

Massimo Salgaro insegna letteratura tedesca presso l’università di Verona. Si è occupato a lungo di Robert Musil, cui ha dedicato la tesi di laurea (Le difficoltà del narrare, Fiorini, 2004), la tesi di dottorato (Musil teorico della letteratura) e diversi studi. Ha pubblicato saggi su Franz Kafka, Oskar Panizza, Ernst Bloch, Peter Bichsel. Ha tradotto Il nibbio. Un’operetta solothurnese di Peter Bichsel e i Saggi sulla letteratura (Fiorini,  2008). Recentemente ha raccolto gli atti del convegno La lettura della mente (Verona, 23 novembre 2007) in una miscellanea intitolata Verso una neuroestetica della letteratura (Aracne, 2009) e ha curato, assieme a Raul Calzoni, il volume "Ein in der Phantasie durchgeführtes Experiment". Literatur und Wissenschaft nach Neunzehnhundert (Vandenhoeck & Ruprecht, 2010). Attualmente sta lavorando ad alcuni esperimenti neurolinguistici sulla lettura letteraria e a una monografia su Robert Musil.

Downloads

Pubblicato

01-11-2018

Come citare

Rebora, S., & Salgaro, M. (2018). Is “Late Style” measurable? A stylometric analysis of Johann Wolfgang Goethe’s, Robert Musil’s, and Franz Kafka’s late works. Elephant & Castle, (18). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/392

Fascicolo

Sezione

Articoli