Sovversioni del fotomontaggio politico: l'immagine agitata di John Heartfield

Autori

  • Rosanna Gangemi Sorbonne Nuovelle

Abstract

The principle of classical composition, based on the isolated piece, presents the univocal image of a perfect world; that of the assembly of heterogeneous parts, a priori incompatible, reveals the contradictions of the existing. This intuition is at the basis of the photomontages of John Heartfield (1891-1968), one of the most innovative disrupter of visions of the twentieth century, pioneer of political photomontage, whose influence, going well beyond the limits of Dadaism, will extend to many more areas of the artistic world. In 1938, the philosopher Günther Anders (1902-1992) dedicated to him a quite unknown text, “On photomontage”.
This essay is mainly intended to account for Anders' original analysis of Heartfield's militant photo collages, defined as genuine judgments on the world. The topics that bring out what is profoundly new in his practice will be explored: the visual and rhetorical modalities that it promotes, the role it assigns to the recipient, and the necessarily ambivalent place in the world of art, up to the process of conception and diffusion resulting from certain collective creative dynamics, in particular the association with the painter George Grosz and, above all, the contribution of his brother, Wieland Herzfelde, to whom Heartfield owes many of the verbal statements that streak his visual pamphlets.

Biografia autore

Rosanna Gangemi, Sorbonne Nuovelle

Rosanna Gangemi è filosofa dell'arte, saggista, ricercatrice, traduttrice. Ha insegnato teoria delle immagini e arti visive all'Università di Paris-Est Marne-la-Vallée e lingua e civiltà italiana all'ULB. Il suo doppio dottorato in corso, in filosofia dell'immagine e studi germanici (ULB / Sorbonne Nouvelle), affronta l'opera di Marlen Haushofer. Ha co-diretto Tra due rive. Autrici del Novecento europeo sul confino e sull'esilio (Aracne, 2020), a seguito di un convegno da lei organizzato all'Università di Messina, e sta co-curando HOME. (Re)costrunction d'un imaginaire domestique per PULM, estensione editoriale di un ciclo di seminari interuniversitari sulla nozione di “casa” in letteratura, estetica ed etnolinguistica, che coordina a Bruxelles dal 2018. Contribuisce regolarmente al dibattito accademico su Günther Anders. Ha scritto saggi, tra gli altri, per i volumi Transmédialités du conte (2019), La scrittura dell'esilio oltreoceano (2020), La traversée culturelle du genre (2021), Le phototexte engagé (2021). Ha ideato e co-organizzato il convegno "I capricci dell'aria - Whims of the Wind" che si è tenuto nel novembre 2021 all'Università della Tuscia, Viterbo.

Downloads

Pubblicato

31-12-2021

Come citare

Gangemi, R. (2021). Sovversioni del fotomontaggio politico: l’immagine agitata di John Heartfield. Elephant & Castle, (26). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/54

Fascicolo

Sezione

Articoli