Scrittura “non creativa” tra appropriazione e collage

Autori

  • Andrea Pitozzi

Abstract

Focusing on compositional practices such as reframingappropriation and displacement of extant materials and texts as employed especially in the works of conceptual writer Kenneth Goldsmith, this article explores the theoretical connections between his experiments with “uncreative writing” and more accepted and canonized techniques like readymade, collage, montage and cut-up typical of avant-garde and neo-avant-garde artistic and poetic movements of the 20th Century. In particular, through a comparative textual analysis, the paper aims at showing how ideas behind collage and montage may be seen at play in Goldsmith’s Day (2003) and Capital. New York, Capital of the 20th Century (2015), two of the most representative examples of “uncreative writing”.

Biografia autore

Andrea Pitozzi

Andrea Pitozzi è dottore di ricerca in Teoria e analisi del testo all’Università degli Studi di Bergamo, dove è cultore della materia in letteratura angloamericana e tiene laboratori di traduzione letteraria e saggistica dall’inglese all’italiano. Si occupa di letteratura contemporanea in prospettiva comparata e in relazione con le arti e la filosofia. Tra i suoi altri interessi di ricerca ci sono la poesia sperimentale, la conceptual writing e la traduzione. È autore della monografia Conceptual Writing (Edizioni del Verri, 2018) e ha lavorato, tra gli altri, su Don DeLillo, Paul Auster, Maurice Blanchot, di cui ha scritto in riviste nazionali e internazionali. Tra le sue pubblicazioni recenti: Aspetti intermediali nell’universo finzionale di Paul Auster (Iperstoria, 2020); Time-images in Don DeLillo’s writing. A reading of The Body Artist, Point Omega and Zero K (Transatalntica. Revue d’etudes américaines, 2020); "Raconter l’inspiration dans la littérature contemporaine", in Véronique Alexandre Journeau, Kim Hyeon-Suk (a cura di), L'instant et l'essence de l'inspiration à la croisée des arts et des cultures (L’Harmattan 2019) e "Lire et écrire le vide. À propos de Reading the Remove of Literature par Nick Thurston", in Jérôme Duwa, Pierre Taminiaux (a cura di), Littératures et arts du vide, Éditions Hermann, Paris 2018.

Downloads

Pubblicato

31-12-2021

Come citare

Pitozzi, A. (2021). Scrittura “non creativa” tra appropriazione e collage. Elephant & Castle, (26). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/57

Fascicolo

Sezione

Articoli