Dallo spettatore all’investigatore. Partecipazione del pubblico nell’universo transmediale di "Twin Peaks"

Autori

  • Antonella De Blasio Università eCampus
  • Marco Teti Università eCampus

Abstract

This paper aims to analyze how Twin Peaks – the TV series conceived by David Lynch and Mark Frost first aired in the United States in 1990 – redefines the role played by users and proposed a redefined relationship with the public, and especially with fans and cult audiences. The Twin Peaks series articulates a multimedia communication and also feeds on various types of contributions provided by users.
The article focuses on world-making practices in transmedia narratives and investigates how viewers are engaged in these practices through the discussion of particular narrative strategies namely hyperdiegesis as it is used in Twin Peaks and in the works produced by its fan base.
The work is structured into two parts: in the first one we analyze Twin Peaks as an example of transmedia storytelling, stimulating the viewer to constantly question the series’ narrative structure and coherence (forensic fandom); in the second part we discuss how the networked culture of fandom and world-making practices can be interpreted and analyzed through the narrative strategy namely hyperdiegesis.
The analytical perspective that we adopt in this work takes into consideration the storytelling both as a cultural product and as a cognitive tool. We adopt a methodological approach that integrates the perspective of television studies, media studies, fandom studies and spectatorial reception and also narratology applied to audiovisual texts.

Biografie autore

Antonella De Blasio, Università eCampus

Antonella De Blasio insegna Critica letteraria e letterature comparate presso l’Università eCampus. Le sue aree di interesse scientifico e gli ambiti di ricerca sono stati principalmente: la teoria della letteratura, la narratologia cognitiva, la semiotica del testo, il linguaggio pubblicitario.
Principali pubblicazioni: "Gli autori", in S. Calabrese (a cura di), Narrare al tempo della globalizzazione, Roma, Carocci, 2016; Sulla Sinestesia. Passato e futuro, Bologna, Archetipolibri, 2011.

Marco Teti, Università eCampus

Marco Teti è professore Associato presso l’Università degli Studi e-Campus, dove insegna Storia della televisione e Forme della serialità televisiva. Ha pubblicato varie monografie, tra cui Twin Peaks. Narrazione multimediale ed esperienza di visione, Mimesis, Milano-Udine, 2018, Generazione Goldrake. L’animazione giapponese e le culture giovanili degli anni Ottanta, Mimesis, Milano-Udine, 2011 e ha curato il volume Alchimie digitali. Linguaggi, estetiche e pratiche video-artistiche al tempo dell’immagine numerica, Città del Sole, 2012. Ha partecipato nel ruolo di relatore a convegni nazionali e internazionali. Suoi articoli sono apparsi in volumi collettanei e in riviste scientifiche tra le quali CinergieG|A|M|EImagoL’Avventura Ocula.

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Pubblicato

15-09-2020

Come citare

De Blasio, A., & Teti, M. (2020). Dallo spettatore all’investigatore. Partecipazione del pubblico nell’universo transmediale di "Twin Peaks". Elephant & Castle, (23). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/267

Fascicolo

Sezione

Articoli