Museums of the future and storytelling: the museum experience as pretext practice

Authors

  • Emanuela Guarcello Università di Torino
  • Sara Nosari Università di Torino

Abstract

The narration is part of the museum experience. Through the museum's narrative plot, visitors have the extraordinary opportunity to feel part of a "great" narrative. This occasion has an important educational relevance especially in a phase that lacks a unitary direction of sense. Investing in the narrative character of the museum experience therefore means enhancing its capacity for transformation and orientation. This investment can find a valid and effective resource in educational pretext practices. Through the idea of pretext, the contribution aims to recognize the museum as a strategic space in the formation of contemporary man.

Author Biographies

Emanuela Guarcello, Università di Torino

Emanuela Guarcello è docente a contratto all'Universitá di Torino dove insegna Teoria e Progettazione educativa e Pedagogia generale e sociale. È assegnista di ricerca per il Dipartimento di Eccellenza di Filosofia e Scienze dell'educazione dell'Università degli Studi di Torino e si occupa di valutazione e autovalutazione in relazione alla trasformazione digitale nell’Industria 4.0. È autrice del volume Le azioni della pazienza (Studium 2019).

Sara Nosari, Università di Torino

Sara Nosari è professore associato presso l’Università di Torino dove insegna Pedagogia generale, Pedagogia della creatività e Teorie pedagogiche del cambiamento. Vice Presidente dei corsi di laurea magistrali in Scienze pedagogiche e Programmazione e gestione dei servizi educativi, ha tra i suoi principali interessi i principi teorici che fondano i processi educativi. Tra le sue pubblicazioni si segnalano Capire l'educazione (Mondadori 2013) e Pedagogia del cambiamento (UTET 2017).

Published

15-12-2019

How to Cite

Guarcello, E., & Nosari, S. (2019). Museums of the future and storytelling: the museum experience as pretext practice. Elephant & Castle, (21). Retrieved from https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/310

Issue

Section

Articoli