Secret, solecism and the unveiling of the unspeakable in the work of Pierre Klossowski

Authors

  • Fabrizio Impellizzeri Università degli Studi di Catania

Abstract

Pierre Klossowski (1905-2001), in most of his written and illustrated works, recounts artistically a single event: the unquestionable erotic desires of his wife Roberte, in other words Denise Morin-Sinclaire, a Protestant educator and inspector of the Censorship (The Revocation of the Edict of Nantes, 1959; Roberte, ce soir, 1954; Le Souffleur, 1965 in the trilogy of the Roberte novels Laws of Hospitality, 1995). A woman with a multiple, paradoxical, contradictory mind, divided between repression and perverse pleasure, a kind of demon that actualizes itself as a pagan goddess in continuous metamorphosis, elusive and uncommunicable just as Diana is in front of her voyeur Actaeon (Diana at Her Bath/The Women of Rome, 1956). "Impenetrable", imperturbable, Roberte gives in to pleasure by betraying her own erotic will through gestures and a face that are mostly shared between repulsion and invitation to embrace. Through solecism, Klossowski thus demonstrates Roberte's incoherence and tries to "show us" his perverse secret that the written text is limited to evoking. At the same time, Klossowski as painter reveals to us, through the diaphanous drawings sketched inside his "living pictures" (tableaux vivants), the ghosts that inhabit Roberte's body and thereby declassify his fantasies. Only the pictorial work, visible, is thus capable of showing the secrets that haunt Roberte's mind, and the body language, replacing the coded language of the conventional world and bourgeois morality, finally reveals the unfathomable.
Pierre Klossowski then realizes in the act of writing, and drawing above all, his own fantasized will. He caresses with his hand, through his pencil lead, the body that is born of his mind and his own canvas (here a large format sheet). Writing and painting are offered to the "reader-spectator-voyeur" in their complicit and complementary relationship in order to stage a "figurative" enunciation that underlies any literary work that contains in itself the essence of a secret body.

Author Biography

Fabrizio Impellizzeri, Università degli Studi di Catania

Fabrizio Impellizzeri è RTD B di Letteratura Francese, abilitato alla funzione di professore associato, presso la Struttura Didattica Speciale di Lingue e Letterature Straniere di Ragusa dell’Università degli Studi di Catania dov’è attualmente anche coordinatore per la Francesistica. I suoi ambiti di ricerca riguardano l’analisi del fenomeno della sublimazione erotica e la trasgressione nel romanzo francese del Novecento, l’engagement e il suo ruolo politico di rivolta nel linguaggio, le riscritture del mito, le riscritture del sé, l'autoadattamento cinematografico e infine la sociolinguistica applicata allo studio delle variazioni nel cinema e nella letteratura francese contemporanea. Dapprima specialista del romanzo e del cinema di Jean Genet, ha dedicato ugualmente i suoi studi ad autori che si situano tra l’Ottocento e il XXI secolo e spaziano anch’essi tra letteratura e cinema. Tra i più significativi si ricordano René Bazin, Jean de Tinan, Colette, Pierre Jean Jouve, Maurice Sachs, Pierre Klossowski, Pier Paolo Pasolini (comparato a Genet), Samuel Benchetrit e, per il cinema, André Téchiné. Ha al suo attivo tre monografie: L’écriture fantasmatique. La transcription du désir chez Jean Genet et Pierre Klossowski (Lunario, 2007), De l’écriture tactile à l’image. La figuration du désir chez Jean Genet et Pierre Klossowski (Lunario, 2008) e Sémiotique de l’outrage. Infractions politiques du langage, sociolectes et cinélangues chez Jean Genet et Pier Paolo Pasolini (Aracne, 2010). Ha curato la sezione "I mercati del tradurre: formazione linguistica e orientamenti professionali" ne Les liaisons plurilingues. Lingue, culture e professioni (Mucchi Editore, 2014), il volume Les Variations linguistiques dans la littérature et le cinéma français contemporains (Classiques-Garnier, 2015) e il fascicolo n°8 della rivista Repères-Dorif Parcours variationnels du français contemporain (2015). Codirige dal 2014 la collana "Mercures – Studi Mediterranei di Francesistica" per Mucchi Editore di Modena e collabora, dal 2016, in qualità di membro della redazione con la rivista scientifica di fascia A "TICONTRE. Teoria Testo e Traduzione" del Dipartimento di Lettere e Filosofia dell’Università degli Studi di Trento e, dal 2019, anche con la rivista Quêtes littéraires dell'Istituto di Filologia Romanza dell'Università Cattolica Jean-Paul II di Lublino (Polonia) diretta da Edyta Kociubińska.

Published

15-09-2019

How to Cite

Impellizzeri, F. (2019). Secret, solecism and the unveiling of the unspeakable in the work of Pierre Klossowski. Elephant & Castle, (20). Retrieved from https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/326

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