Les portes, les fenêtres et le rideau rouge. Le seuil comme caractéristique esthétique de "Twin Peaks"

Auteurs

  • Ettore Albergoni Università degli Studi di Bergamo

Résumé

Reflecting on Twin Peaks: The Return means seeking alternative reading keys, comparing motifs, fragments and sequences, tracing and combining obscure points of the text.
The paper intends to analyze the motif of threshold as passage, a concept both narrative (doors, windows, the red curtain) and formal (fade-outs, overlays and other techniques significantly used by Lynch), inside that space “between two worlds” that defines the series from the beginning.
The threshold is therefore intended as a central aesthetic figure in Twin Peaks, but not only; the analysis extends to other TV series which assume and reconfigure the topic, revealing and unfolding different meanings: the therapeutic setting in The Sopranos, the “hatch” in Lost, the access to other worlds in The LeftoversWestworld and Dark. The Twin Peaks universe is considered in its dimension of seminal work of art, the paradigm of an ongoing seriality that moves beyond the boundaries of TV screen towards the authorial form of art film.

Biographie de l'auteur

Ettore Albergoni, Università degli Studi di Bergamo

Ettore Albergoni ha conseguito la laurea magistrale in culture moderne comparate con il massimo dei voti presso l’Università degli studi di Bergamo, presentando una tesi titolata: “La rappresentazione cinematografica del lager nazista. Fra strategie narrative, scelte formali e limiti etici”. Durante gli anni di formazione accademica si è specializzato in studi sulla storia e le teorie del cinema. Nel 2019 ha pubblicato il saggio “Il doppelgänger o la triplice spettralità in Twin Peaks” in COLLEONI M., GRASSI A. (a cura di), Spettralità. Tra rappresentazioni classiche e nuove emergenze, Lubrina, Bergamo, pp. 143-168.
I suoi principali interessi di ricerca sono incentrati sullo studio interdisciplinare fra storia del Novecento e cinema del secondo dopoguerra, oltre che sulla relazione fra arti visive e lavoro onirico.

Téléchargements

Publiée

2020-09-15

Comment citer

Albergoni, E. (2020). Les portes, les fenêtres et le rideau rouge. Le seuil comme caractéristique esthétique de "Twin Peaks". Elephant & Castle, (23). Consulté à l’adresse https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/273

Numéro

Rubrique

Articoli