"Kicked off Somewhere': on "Lunario", interpolation and the gag

Authors

  • Gabriele Gimmelli Università degli Studi di Bergamo

Abstract

The work aims to re-read Lunario del paradiso through the essay Su Beckett, l'interpololazione e il gag, included in Finzioni occidentali (1975). Comparing the comic techniques adopted in Beckett's writing and slapstick comedy (i.e. the themes of permutation and expulsion, the idea of "wandering") with those adopted by Celati in Lunario, we will try to show how the novel constitutes its extreme attempt to transform the written page into a sort of mimicry performance. An attempt that, if on one hand it can be considered "failed", on the other it opens up Celati's writing to new perspectives.

Author Biography

Gabriele Gimmelli, Università degli Studi di Bergamo

Gabriele Gimmelli è dottorando in Studi Umanistici Interculturali presso l’Università degli Studi di Bergamo, dove conduce una ricerca sui rapporti fra la scrittura di Gianni Celati e la slapstick comedy. Redattore di Doppiozero, è membro del comitato direttivo di Imm@gine, periodico online dell’AIRSC (Associazione Italiana per le Ricerche sulla Storia del Cinema). Scrive per Blow UpFilm TvFilmidee ed è selezionatore per il Milano Film Festival. I suoi studi si concentrano sulla comicità cinematografica, cui ha dedicato la monografia Grandi Affari. Laurel & Hardy e l'invenzione della lentezza (Mimesis, 2017) e alcuni saggi audiovisivi: La morte e il principe (2017, co-regia di Diego Marcon), su Totò e il macabro; e Fantozzi. L'eterno ritorno, co-diretto con Andrea Miele, con il quale ha vinto nel 2018 il secondo premio ex aequo nella sezione “videosaggi” del festival “Adelio Ferrero – Cinema e Critica”.

Published

15-12-2018

How to Cite

Gimmelli, G. (2018). "Kicked off Somewhere’: on "Lunario", interpolation and the gag. Elephant & Castle, (19). Retrieved from https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/342