"Ce 'rêve d’une ombre' qu’on appelle le théâtre". Nerval aux Funambules

Autori

  • Elena Mazzoleni UJniversità degli Studi di Bergamo

Abstract

Founded in 1816 on the Boulevard du Temple and destroyed in 1862, on the occasion of Haussmann's works, the Funambules Theatre is a privileged meeting place for a generation of intellectuals, such as Flaubert, Gautier and Nodier. They are all charmed by the mime Deburau and perceive in his character, Pierrot, the incarnation of the concerns of their time. Gérard de Nerval, who is fascinated by the pantomime topics and is persuaded of the aesthetic value of this genre, elaborates the "funambulist" themes and styles in a creative way: he turns them into literary material. L’Alchimiste (1839), a drama in five acts written in collaboration with Alexandre Dumas, and L’Imagier d’Harlem ou la découverte de l’imprimerie (1852), a drama-legend à grand spectacle, give evidence of the affinity between the authors’ works and the Funambules repertory.

Biografia autore

Elena Mazzoleni, UJniversità degli Studi di Bergamo

Elena Mazzoleni è assegnista di ricerca in Storia del teatro presso l’Università degli Studi di Bergamo. Dal 2011, fa parte dell’équipe di coordinamento scientifico-didattico del PhD internazionale Erasmus Mondus Joint Doctorate “Cultural Studies in Literary Interzones”. È componente del comitato di redazione delle riviste Elephant&Castle e Annuario Internazionale della Commedia dell’Arte. Nuova Serie. È socia della Consulta Universitaria del Teatro (Università degli Studi di Bologna) e dell’associazione italiana di francesistica “Seminario di Filologia Francese”. La sua attività scientifica privilegia lo studio dei fenomeni di ibridazione drammaturgica e spettacolare, che attraversano il teatro popolare del Settecento e dell’Ottocento ispirando le teorie novecentesche riguardanti il gesto attoriale ed il coinvolgimento del pubblico. Tra le sue pubblicazioni: Henri Rivière, Pierrot (Paris-Bergamo, Sestante-L’Harmattan, 2009), Loïe Fuller: il fascino della luce (Elephant&Castle, n. 8, 2013), Pierrot sur scène. Anthologie de pièces et pantomimes françaises du XIXe siècle (Paris, Classiques Garnier, 2015), Momus at the Fairs and the Early Boulevard Theatres. The Parody of the French Plays from the Ancien Régime to the Restoration Period (Elephant&Castle, n. 15, 2016), Migrazioni drammaturgiche. I teatri del boulevard du Temple (1759-1862) (Roma, Aracne Editrice, 2017) e George e Maurice Sand sulle scene di Nohant. Il rinnovamento della Commedia dell’Arte (Milano, Mimesis Edizioni, 2017).

Downloads

Pubblicato

15-06-2017

Come citare

Mazzoleni, E. (2017). "Ce ’rêve d’une ombre’ qu’on appelle le théâtre". Nerval aux Funambules. Elephant & Castle, (16). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/371

Fascicolo

Sezione

Studi e Ricerche