Fuori luogo. Una nota sul camp italiano

Autori

  • Fabio Cleto Università degli Studi di Bergamo

Abstract

This essay addresses Italian camp, questioning its very conditions and possibility. Camp’s masquerade and subversive sendup, its transgression of ontological, aesthetical and hermeneutical axes – which made it a landmark of 1960s pop culture as well as of pre-Stonewall queerdom – may well be too historically and culturally specific to be extended to Italy. And yet, its performative nature of camp provides the legitimation to Italian camp, one that can be found in everyday life, in art, music, tv, cinema, Opera, literature, theatre and fashion, where Italian camp may as a matter of fact claim some form of paradoxical primacy over its “original” articulation.

Biografia autore

Fabio Cleto, Università degli Studi di Bergamo

Fabio Cleto insegna Letteratura inglese e Storia culturale all’Università degli Studi di Bergamo, dove dirige l’ORA – Osservatorio sui Segni del Tempo. Si interessa di immaginari della cultura di massa e di storia del presente. Fra i suoi lavori più significativi, i volumi Camp: Queer Aesthetics and the Performing Subject (Edinburgh: Edinburgh University Press; Ann Arbor: University of Michigan Press, 1999), Percorsi del dissenso nel secondo Ottocento britannico (Genova: ECIG, 2001), PopCamp (2 voll., Milano: Marcos y Marcos, 2008) e Intrigo internazionale. Pop, chic, spie degli anni Sessanta (Milano: ilSaggiatore, 2013).

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Pubblicato

15-06-2017

Come citare

Cleto, F. (2017). Fuori luogo. Una nota sul camp italiano. Elephant & Castle, (16). Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/367

Fascicolo

Sezione

Articoli