Georges Méliès : la magie du costume de scène

Auteurs

  • Elena Mazzoleni Università degli Studi di Bergamo

Résumé

In 2004, the Centre National de la Cinématographie de Paris acquires most of Georges Méliès’ stage costumes. This collection proves that the film director observes a clothing design practice, which includes his films in the late-century stage costume history, moreover shared with some popular Parisian theatres, such as the Théâtre du Châtelet, the Théâtre de la Porte Saint-Martin, the Folies-Bergère and the Théâtre Houdin. Besides illustrating the main aspects of the creation of the Star Film stage costumes (partly taken over from theater funds and partly commissioned to Parisian fashion houses such as Lepère and Pascaud), the essays intends to bring light to Méliès’ special care for the scenic potentialities of the clothes. His attention to the games of reflections, to the chromatic and textile alternations reveals, by the way, a deep awareness for the artistic effects of the movement, which is utterly in tune with the visual and theatrical imagery of the time.

Biographie de l'auteur

Elena Mazzoleni, Università degli Studi di Bergamo

Elena Mazzoleni è assegnista di ricerca in Storia del teatro presso l’Università degli Studi di Bergamo. Dal 2011, fa parte dell’équipe di coordinamento scientifico-didattico del PhD internazionale Erasmus Mondus Joint Doctorate “Cultural Studies in Literary Interzones”. È componente del comitato di redazione delle riviste Elephant&Castle e Annuario Internazionale della Commedia dell’Arte. Nuova Serie. È socia della Consulta Universitaria del Teatro (Università degli Studi di Bologna) e dell’associazione italiana di francesistica “Seminario di Filologia Francese”. La sua attività scientifica privilegia lo studio dei fenomeni di ibridazione drammaturgica e spettacolare, che attraversano il teatro popolare del Settecento e dell’Ottocento ispirando le teorie novecentesche riguardanti il gesto attoriale ed il coinvolgimento del pubblico. Tra le sue pubblicazioni: Henri Rivière, Pierrot (Paris-Bergamo, Sestante-L’Harmattan, 2009), Loïe Fuller: il fascino della luce (Elephant&Castle, n. 8, 2013), Pierrot sur scène. Anthologie de pièces et pantomimes françaises du XIXe siècle (Paris, Classiques Garnier, 2015), Momus at the Fairs and the Early Boulevard Theatres. The Parody of the French Plays from the Ancien Régime to the Restoration Period (Elephant&Castle, n. 15, 2016), Migrazioni drammaturgiche. I teatri del boulevard du Temple (1759-1862) (Roma, Aracne Editrice, 2017) e George e Maurice Sand sulle scene di Nohant. Il rinnovamento della Commedia dell’Arte (Milano, Mimesis Edizioni, 2017).

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Publiée

2017-06-15

Comment citer

Mazzoleni, E. (2017). Georges Méliès : la magie du costume de scène. Elephant & Castle, (16). Consulté à l’adresse https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/364

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