Literature. Movement. Generations. Please connect the dots

Autori

  • Stefania Consonni Università degli studi di Bergamo
  • Fabio Cleto Università degli studi di Bergamo

Parole chiave:

Generation, literature, conflict, integration, evolution

Abstract

This paper looks at a number of synchro-diachronic interconnections between the categories of ‘literature’ and ‘generations’. It may seem a questionable choice: while the time-specific category of ‘generation’ has a clear cognitive value in regard to specific historical products of material culture (e.g. clothes, toys, films, music, comics, technological devices, etc.), literature has in fact been constructed by modernity as a cornerstone of metahistorical, essential and universal knowledge. And yet, we claim there may be deeper – although neither intuitive nor transparent – reasons for reading literature through generations, as well as for reading generations through literature. We seek to connect the dots between the two notions by proposing a heuristic model of the literature/generation nexus that is articulated on three interrelated levels, i.e., production, consumption and representation. By looking at how the diachronic axis of literary evolution moves along (and becomes in various ways intertwined with) the synchronic axis of generational taxonomies, we will see how the three levels of our model find applicability across the whole literary spectrum. We will thus deal with dynamics of generational conflict, integration and evolution, with rituals of literary consumption and with patterns of degeneration, self-generation and regeneration, as well as with the various strategies of self-representation developed by different generations of authors, from modernists to writers nowadays in their thirties, forties and fifties.

Biografie autore

Stefania Consonni, Università degli studi di Bergamo

Stefania Consonni insegna Lingua e linguistica inglese all'Università degli studi di Bergamo. Si occupa di paradigmi testuali e narratologia; semiotica del linguaggio verbale e visivo in prospettiva sistemico-funzionale; processi di risemiotizzazione; teoria e storia della spazializzazione e della multimodalità; analisi critico-culturalista della discorsività, del metadiscorso e della comunicazione specialistica; teoria e storia del romanzo; morfologia, tipologia, semiotica, pragmatica ed epistemologia dei generi nel discorso scientifico, accademico, artistico, estetico, letterario, procedurale, mediatico e ludico. Fa parte del Centro di Ricerca sui Linguaggi Specialistici (CERLIS), del team di ricerca UniBg Eye-Tracking Lab, del consorzio interaccademico CLAVIER-Corpus and Language Variation in English Research, e della redazione di diverse riviste, fra cui JCaDS-Journal of Corpora and Discourse Studies (University of Cardiff)CERLIS Series Ibérica (European Association of Languages for Specific Purposes).

Fabio Cleto, Università degli studi di Bergamo

Fabio Cleto insegna Letteratura Inglese, Storia culturale e Transmedialità all’Università degli Studi di Bergamo, dove dirige l’ORA – Osservatorio sui Segni del Tempo. Si occupa di storia del presente, cultura visiva, teoria queer, politica della rappresentazione e medialità. Fra i suoi lavori: Camp: Queer Aesthetics and the Performing Subject (University of Michigan Press 1999), Percorsi del dissenso nel secondo Ottocento britannico (ECIG 2001), PopCamp (2 voll. Marcos y Marcos 2008), Opale violetto verdeoro (ECIG 2012), Intrigo internazionale. Pop, chic, spie degli anni Sessanta (ilSaggiatore 2013), Fuori scena. Gli anni Zero e l’economia culturale dell’osceno (ECIG 2014) e Tempo di serie. La temporalità nella narrazione seriale (con Francesca Pasquali, Unicopli 2018).

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Pubblicato

15-11-2023

Come citare

Consonni, S., & Cleto, F. (2023). Literature. Movement. Generations. Please connect the dots. Elephant & Castle, (30), 50–63. Recuperato da https://elephantandcastle.unibg.it/index.php/eac/article/view/463